Et lett oppsett for en trubadur burde i utgangspunktet være problemfritt, men av og til oppstår det uventede ting. Vi tok heisen ned i U5 for å høre med vår eminente tekniker Preben om han kunne gi oss noen tips her.

Tips til trubaduren

Et lett oppsett for en trubadur burde i utgangspunktet være problemfritt, men av og til oppstår det uventede ting. Vi tok heisen ned i U5 for å høre med vår eminente tekniker Preben om han kunne gi oss noen tips her. 

Preben, hva foretrekker du , analoge eller digitale miksere?
-Det er fordeler og ulemper med begge typer. Selv har jeg en Yamaha MG, veldig fin grunnlyd og for et ukjent lokale er lyden oppe og gå på bokstavelig talt et par minutter. Men jeg bruker mest en Presonus 16.0.2. Denne tar nok ofte litt lengre tid å få satt lyden skikkelig på, men den har veldig mange flere muligheter. Det er en fin EQ til hver linje, hver monitor kurs og til og med på Main Out. I tillegg har den mulighet for fasevending på hver kanal, og det er en life saver på ting som bl.a kassegitar og cajun.


Feedback er et evigvarende problem. Hva er det som stort sett forårsaker det?
-Når vi snakker om lavfrekvent feedback, da enten fra kassegitarer eller perc, så er fasevending et «hemmelig våpen» her, uten at jeg skal gå inn på det tekniske. En annen ting som ofte blir syndet mot er plassering av mikrofoner og instrumenter i forhold til høyttaleren. Jeg ser ofte folk stå foran høyttalerflaten fordi de da ikke trenger monitorer, og dette er jo en invitasjon til feedback. Og lydtrykk da... god lyd er IKKE synonymt med masse lyd!


Er det ok å «kjøre rett i bordet» . Eller er det en pedal som er et must?
-Er du på en liten scene og har et bra bord og flate, så er det helt innafor å kjøre rett i bordet. 
Begynner det å bli noen meter (at en 5m kabel ikke lenger holder), så gå for en DI! En av mine favoritter er Radial PZ-DI. Den koster ikke mye mer en J48 og har flere muligheter. Her har vi bl.a en low cut som kan redde mange gigger der border ikke har det (jfr Yamaha MG’n min).
Utover dette vet jeg mange liker å bruke diverse preamper, FX pedaler, loopere osv. Dette er en så stor verden at vi skal ikke gå inn på det her.

 


Favoritt vokal mikrofon?
Om du tenker kablet mikrofon, så har jeg alltid med en SM57 med vindhette. Låter bra for meg og tåler alt!
På trådløs har jeg et Sennheiser ew100 system med 845 kapsel. Synes dette fungerer og låter bra for meg, og om noe skulle skje er det enkelt å få hjelp. Et poeng for meg er å finne ting som ikke er hemmelige våpen eller veldig sære greier, og gjøre seg avhengig av det. Den dagen det ryker (ting KAN faktisk gå i stykker uansett hvor boutique det er) så er det veldig vanskelig å få hjelp fort.


Det finnes et hav av DI bokser der ute, er det egentlig så veldig stor forskjell på de? 
Her er det ganske store forskjeller på kretsdesign, kvalitet på deler som faktisk er brukt og hvilket formål de er beregnet for. Her er det ikke bare snakk om forskjeller mtp lydkvalitet, men forskjellen på signal/støy nivå kan være enorm. 
Skal en ha en enkel DI i lomma på gigbaggen, men ikke er lysten på å legge for mye penger, har heldigvis Radial kommet med et veldig bra alternativ til de som er nevnt tidligere, StageBug.

 

23.06.2022