In-ear monitor er et varesegment som har skutt fart de siste åra. Teknologien har både blitt bedre og billigere, og selv «hvermannsen» kan ta seg råd til in-ear og personlig monitor i disse dager. Men hva skal du velge?
In-ear monitorer (eller IEM) er musikerspesifikke og proffe varianter av ørepropper eller øretelefoner. Det å bruke IEM i en livesetting gjør at du enda bedre kan høre monitormiksen uten at du trenger å skru de gamle scenemonitorene på full gnu. IEM-proppene holder din lyd inne og annen lyd ute, sånn at du kan skru ned volumet og spare hørselen.
Med mange in-ear-systemer kan også alle i bandet lage hver sin personlige miks, dersom du ønsker mer gitar enn bandkameraten din. Tar du bort scenemonitorene vil du også bli god venn med mange lydteknikere – mindre støy på scenen gjør det lettere å skru god lyd til publikum, særlig på mindre scener og lokaler. I tillegg får man jo selvfølgelig også bedre plass til å boltre seg på scenen og lage show!
Hvilke IEM-propper skal du velge?
Proppene kommer i mange prisklasser. Mange klarer seg med de rimeligste variantene, og har brukt dem i mange år. Det man får hvis man velger å gå opp i pris er propper som gjerne har flere drivere og dermed låter enda klarere med mer detaljer og har mer trøkk, særlig i bunnregisteret. Dyrere propper kommer ofte også med noe mer tilbehør inkludert. Det er mange propper på markedet, og under har vi listet noen favoritter, både basert på egne erfaringer, uavhengige tester og tilbakemeldinger fra våre kunder.
Den soleklare bestselgeren hos oss er Shure SE215. Dette er budsjettvennlige propper som samtidig låter helt fantastisk! Det er en traver som har vært på markedet i mange år, og vi har fått tilbakemeldinger fra flere kunder som har brukt proppene i årevis og fortsatt er godt fornøyd. Vi vil også trekke frem Audio-Technica ATH-E40 som mange her på huset har valgt som sin personlige favoritt i «budsjettklassen».
Går du opp et hakk i pris finner du andre bestselgere som Shure SE425, Shure SE535 og Sennheiser IE400. Vil du ha noe av det bøseste du får av universale propper er Shure SE846 proppene du bør sjekke ut.
Formstøpte In-ears
Blant universale IEM-propper stopper det gjerne med toppmodellen til Shure. Neste steg derfra er formstøpte propper. Med formstøpte propper gjøres det en avstøpning av din øregang, og proppene tilpasses ditt øre. Formstøpte propper sitter ekstra godt i øregangen og blokkerer ofte mer lyd både ut og inn. Formstøpte propper er nok mest utbredt blant profesjonelle, turnerende musikere, men det er flere og flere «glade amatører» som også går over til formstøpte.
Ønsker du formstøpte propper er ikke dette noe vi tilbyr hos oss, men vi kan varmt anbefale Høvik Hørsel, et firma med lang erfaring innenfor formstøpte propper. Ta kontakt med dem dersom du har mer spørsmål om formstøpte IEM-propper.
Hva trenger du for å komme i gang med IEM?
IEM-propper skal kobles til en hodetelefonforsterker. Du kan for eksempel koble proppene rett til en telefon hvis du vil høre på musikk. Er du musiker og skal bruke propper til monitorering og lytting, kan du koble til hodetelefonutgangen på et lydkort eller en mikser. I live-settinger bruker du gjerne en AUX Send/Monitorutgang fra mikseren din, sånn at du får laget en separat miks og ikke bruker main-miksen. AUX Send er et linjesignal og du trenger dermed en hodetelefonforsterker mellom mikseren og proppene dine. De mest populære valgene hos oss er Behringer Powerplay P1 og Powerplay P2. Begge tilbyr en rimelig, men fullt brukbar løsning for IEM og passer ypperlig for bruk i studio eller for deg som ikke beveger deg så mye på scenen. Et annet valg er LD Systems HPA 1. Dette er en lignende løsning som Powerplay P1, men har i tillegg til XLR-innganger også en minijackinngang som kan brukes til f.eks. et klikk-spor du ikke ønsker å ta via hovedmikseren.
Har du en digitalmikser fra f.eks. Behringer, Midas, Presonus eller Allen & Heath kan du også koble opp deres respektive «personlig monitorsystem»-miksere. F.eks. Behringer Powerplay P16 eller Midas DP48 (for Behringer- og Midas-miksere), Presonus EarMix 16M eller Allen & Heath ME. Disse kobles til kompatible digitalmiksere, som oftest via en nettverkskabel. Med denne typen løsning får du en egen, liten mikser på scenen. Dette gir deg hands-on kontroll for å sette nivåer på de forskjellige kanalene og dermed lage din egen monitormiks, uten at du trenger involvere lydteknikeren.
Trådløse In-ear monitor-løsninger
Dersom du ønsker deg mer frihet på scenen er et trådløst IEM-system for deg. I stedet for å sende en kabel fra AUX Send/monitorutgang til musikeren, sendes heller signalet trådløst. Trådløse IEM-løsninger har en sender du kobler til mikseren og en mottaker du har i beltet eller i lomma. Mottakeren har en minijackutgang for å koble på IEM-proppene dine. Det er mange alternativer å velge i også blant trådløse IEM-systemer.
Er du på jakt etter et system i den nedre delen av prissjiktet, for å komme i gang, kan vi anbefale et av systemene fra enten Xvive eller LD System U300-serien. Hovedforskjellen på disse to er at Xvive er et digitalt system og kun har lytting i mono. Digitale systemer er mer «plug and play» og er for mange lettere å å ta i bruk. U300-serien derimot bruker vanlige radiofrekvenser. Sistnevnte har gjerne noe lenger rekkevidde, og blir mindre forstyrret av trådløse nettverk, blåtann og annet utstyr som også bruker 2.4GHz-båndet.
Vi anbefaler ofte turen opp til «midtsjiktet» dersom du skal bruke disse systemene flittig på spillejobber og ønsker noe som både låter hakket bedre og er hakket mer stabilt. I dette sjiktet finner du alternativer som LD Systems U500 og Sennheiser XSW IEM. Sistnevnte kom på markedet som et rimeligere alternativ til Sennheiser sin toppmodell, og har siden vært en bestselger hos oss.
«Kremen av kremen» må sies å være Sennheiser ew IEM og Shure sine PSM-systemer. Her er du over i «proff-verdenen» og får systemer som brukes på de store scenene rundt i verden. Fordelen med dyrere systemer er at de ofte har flere ledige kanaler, mindre støy, automatiske scanninger av ledige frekvenser for å sette kanalvalg, smart-styring dersom du har flere systemer i drift samtidig og muligheten til å kjøre enda flere systemer samtidig.
Man må også vurdere om man ønsker individuelle trådløse systemer per bandmedlem, eller om flere kan lytte på samme miks. De aller, aller fleste trådløse IEM-systemer kan settes opp med flere mottakere per sender. Dette er fint dersom man klarer seg med samme monitormiks som en eller flere andre i bandet. Med visse systemer kan du også sette det opp så du får 2 separate monomikser i stedet for en stereomiks. Da kan du kjøre 2 separate mikser på hver sin kanal på senderen (høyre/venstre) og velge på mottakeren hvilket av de to man skal lytte til. På den måten får du halvert antall sendere som trengs.
Skal du bruke et oppsett med mange sendere og separate monitormikser anbefaler vi å sette senderne i et rack og tenke på om det er verdt å investere i en antennedistro-løsning. Du må også ha en mikser med nok AUX-er til å matche antall monitormikser dere ønsker. Ta gjerne kontakt med oss for tips rundt dette.
Trenger du hjelp med å finne en IEM-løsning som passer deg eller ditt band? Ta gjerne kontakt med oss for en samtale!